Materac na chory kręgosłup – czym się kierować przy wyborze ?

Wiele osób cierpiących z powodu chorób kręgosłupa, zadaje bardzo często to pytanie:  Jaki jest najlepszy materac do spania ?  Odpowiedź jest być może mało satysfakcjonująca, ponieważ nie ma – jak na razie – jednego typu materaca, który byłby odpowiedni dla wszystkich. Istnieje grupa określana jako ortopedyczna, a są to zazwyczaj modele przetestowane i z odpowiednimi atestami – najlepszym przykładem jest Janpol. Jednak jak sami widzicie i w tej grupie można znaleźć kilka zupełnie różnych materiałów.  Spowodowane jest to kilkoma czynnikami. Przyczyn bólu, czy chorób kręgosłupa jest wiele. Podczas gdy jedna osoba doskonale wyśpi się na modelu lateksowym, inna za znacznie wygodniejszy uzna kieszeniowy. Wiele zależy także od naszych preferencji, pozycji, w której najczęściej śpimy itd. Te wszystkie czynniki trzeba brać pod uwagę przy wybieraniu ortopedycznego podłoża do spania. Poza tym nie ma jeszcze zbyt wielu typowo naukowych dowodów na wyższość tej czy inne konstrukcji.

Jest jedna generalna odpowiedź: przede wszystkim materac musi dobrze wspierać kręgosłup, a więc najlepiej jeśli nie jest stary i zużyty. Dodatkowo można także zwrócić uwagę na kilka innych szczegółów, o których w tym małym poradniku chcemy właśnie napisać.

WAŻNE SĄ PREFERENCJE

Oczywiście są najważniejsze, bo każdy z nas ma jakieś. I choć one są najważniejsze, można znaleźć kilka ogólniejszych zasad, które wynikają z naszych obserwacji :)

- większość osób z chorobami kręgosłupa preferuje twardsze materace. To oczywiście ma sens, ponieważ takie modele dają bardzo dobre wsparcie dla całego ciała – tu ważne jest podparcie od głowy aż po stopy. Trzeba jednak pamiętać o tym, że twardość musi być dobrana do wagi. Nie zawsze twardy materac będzie najlepszy, czasami doskonale sprawdzi się model o średniej twardości, zawsze jednak powinien dobrze wesprzeć ciało.

- zbyt twarde podłoże może jedynie pogłębić problem. To szczególnie ważne w przypadku osób, które większość nocy przesypiają na boku. Taki polecamy modele nieco bardziej miękkie.

Generalnie nie ma więc konieczności spania na naprawdę twardym podłożu, dopóki cały kręgosłup jest dobrze wsparty. Idealny materac powinien zapewnić tzw. „pozycję stojącą”, kiedy leżymy na boku – kręgosłup pozostaje prosty. Twardość jest tu więc sprawą drugorzędną.

OGÓLNE ZALECENIA I POZYCJE SNU W CHOROBACH KRĘGOSŁUPA

Spanie na plecach

Za najlepszą pozycję snu przy chorobach kręgosłupa uważa się spanie na plecach z małą poduszką umieszczoną pod kolanami. Zapewnia ona odciążenie kręgosłupa i najbardziej optymalną pozycję. Jednak powiedzmy sobie szczerze – rzadko kto zasypia w takiej pozycji ;) Można jednak wykorzystać kilka innych trików, aby nocą nieco odciążyć nasz kręgosłup.

pozycja snu chory kregoslup 2

Spanie na boku

Jeśli zasypiamy na boku, dobrym sposobem odciążenia kręgosłupa jest umieszczenie poduszki pomiędzy kolanami. To zresztą także sposób, który poleca się kobietom w ciąży.

pozycja snu chory kregoslup 1

Spanie na brzuchu

Jeśli większą część nocy przesypiamy na brzuchu, warto podłożyć poduszkę pod biodra i dolną część brzucha, aby plecy znajdowały się trochę wyżej.

To ogólne zalecenia, wszystko oczywiście zależy od tego, w jakiej pozycji jest nam najwygodniej – użycie poduszki może jednak przynieść ulgę.

Kilka pozycji snu wartych wypróbowania

Czasami sama pozycja snu ma wpływ na zmniejszenie bólu. Warto wypróbować kilka z nich.

  • pozycja embrionalna – pozwala na odciążenie kręgosłupa zwłaszcza w jego dolnej części. Zmniejsza także nacisk na nerwy w tej części kręgosłupa. Układamy się na boku, z kolanami przyciągniętymi do brody.
  • głowa i nogi wyżej – taka pozycja także pozwala na odciążenie kręgosłupa. Idealna dla osób, które śpią głównie na plecach. Doskonale sprawdzają się tu regulowane stelaże, dzieki którym można łatwo ustawić najwygodniejszą pozycję.
  • spanie na brzuchu – dodatkowo można umieścić poduszkę pod biodrami, co odciąża kręgosłup. Taka pozycja jest polecana szczególnie osobom z dyskopatią.

Generalnie spanie z delikatnie uniesionymi kolanami pomaga zmniejszyć ból. Osobom, które odczuwają ból dopiero przy pochylaniu się, lekarze zalecają także spanie z głową i kolanami lekko uniesionymi w górę. To oczywiście tylko kilka propozycji, które najlepiej jest wypróbować „na własnej skórze” :)

JAK WYBRAĆ ?materac na chory kregoslup

Dwie najważniejsze rzeczy, na które należy zwrócić uwagę, wybierając ortopedyczny materac:

- odpowiednie wsparcie – zarowno kieszeniowe jak i sprężynowe materace składają się z pojedynczych sprężyn, które powinny zapewnić idealne wsparcie. Generalnie im więcej jest pojedynczych punktów, które działają niezależnie, tym lepiej. Warto tu zwrócić uwagę na materace typu multipocket, które mają zwiększoną ilość mniejszych kieszonek. To pozwala na idealne dopasowanie do ciała. Multipocket to jedna z najlepszych konstrukcji tego typu. Ważne jest także występowanie 7 stref twardości. Dzięki różnej twardości w różnych miejscach ciało lepiej się układa. Poczytać mozna o tym więcej w poście o strefach twardości.

Równie ważne jest dopasowanie do wagi, co pozwala uniknąć z wybraniem za miękkiego, czy za trwadego materaca. Przy dzisiejszym rozwoju technologii nie ma konieczności wybierania bardzo twardego podłoża, aby kręgosłup był dobrze wsparty. Najlepiej oczywiście jest przetestować kilka modeli w sklepie i wybrać ten najwygodniejszy. Jeśli jednak nie ma takiej możliwości, warto sprawdzać przedziały wagowe poszczególnych modeli, które bardzo często umieszczane są w opisie. Jeśli nadal macie problem z wybraniem odpowiedniego materaca, warto się skontaktować z naszym specjalistą, którego doświadczenie pozwoli wybrać najlepszą opcję. Wybranie odpowiedniego modelu osobie, która nie styka się na co dzień z tematem, może sprawiać sporo trudności – my mamy ten temat doskonale opanowany :)

- wygoda – choć przez lata wiele osób z niej rezygnowało na rzecz wybory twardego podłoża, dziś nie ma już takiej konieczności. Jeszcze raz warto podkreślić, że dobrze dobrany materac ortopedyczny może być bardzo wygodny i niekoniecznie musi być twardy. 

Niektórzy lekarze dla poprawy komfortu zalecają także zastosowanie nakładki nawierzchniowej z profilowaniem.

Podsumowując, dobieranie odpowiedniego materaca w przypadku chorób kręgosłupa, powinno być sprawą indywidualną. Koniecznie trzeba zwrócić uwagę na dobranie odpowiedniej twardości oraz doskonałe wsparcie. Materiał, jakiego powierzchnia do spania jest wykonana, jest elementem drugorzędnym.

CO POLECAMY NAJCZĘŚCIEJ NASZYM KLIENTOM ?

Z naszego doświadczenia wynika, że po przetestowaniu kilkunastu modeli, najchętniej wybierane są:

- Hilding Flamenco - przez około 80% osób – tych, które wolą twardsze podłoże, nawet jeśli są lżejsze niż waga sugerowana przez producenta;

- Hilding Tango - przez osoby preferujące bardziej miękkie podłoże.

Oczywiście cały czas mamy na uwadze problemy z kręgosłupem.

SPECJALISTA RADZI:

Poprosiliśmy specjalistów – fizjoterapeutów o kilka porad dotyczących wyboru materaca do spania:

fizjoterapeuta konrad skrzat Konrad Skrzat – mgr fizjoterapii i specjalista w lubelskim gabinecie Mobilny  Fizjoterapeuta:

” Z biomechanicznego punktu widzenia nasz kręgosłup zależnie od przyjmowanej pozycji informuje nas o tym, czy jest we właściwym ułożeniu czy nie. Odczucia bólowe są pierwszym sygnałem na który zwrócimy uwagę. Dlatego podczas spania bardzo ważną kwestią jest właściwe ułożenie kręgosłupa aby zapewnić nam spokojny i nieprzerwany sen. Aby to osiągnąć trzeba spełnić kilka podstawowych zasad, które w przyszłości zaowocują brakiem problemów z bólem pleców, również w trakcie dnia.

W ciągu nocy nasze ciało odpoczywa; mięśnie się rozluźniają, ilość oddechów spada, a serce pracuje wolniej, ponieważ nie jest dodatkowo obciążane. W tym czasie wygodne ułożenie ciała pozwala nam się rozluźnić i osiągnąć stan wyciszenia.
Wybierając właściwy materac dla siebie, powinniśmy zwrócić uwagę na to, jak nasze ciało się na nim zachowuje; czy kręgosłup w leżeniu na plecach nie jest za bardzo wygięty oraz czy nasz odcinek lędźwiowy kręgosłupa zachowuje właściwe lordotyczne ustawienie. Warto też położyć się na boku i sprawdzić jak układa się nasza miednica względem reszty ciała; czy nie jest skośnie ustawiona.
Zaletą spania na brzuchu jest kompensowanie przeważającej pracy zgięciowej za dnia, co wykazuje bardzo dużo osób. Dlatego na to też powinniśmy zwrócić uwagę podczas wyboru materaca.

Jeśli chodzi o szyjny odcinek kręgosłupa, to musimy również pamiętać o właściwym podparciu głowy. Często zbyt duża poduszka lub jej brak powoduje asymetryczne ułożenie głowy, co skutkuje bólami karku. Tutaj dobrym rozwiązaniem okazują się dodatkowo profilowane poduszki, które pomagają nam utrzymać właściwe ustawienie kręgosłupa szyjnego w czasie snu.”

Czy materac do spania powinien być twardy ? Zdarza się, że osoba, która ma problemy z kręgosłupem, lubi spać na miękkim podłożu.

„Według mnie nie musi być twardy, wręcz przeciwnie. Powinien być na tyle miękki aby dawać komfort leżenia na nim, ale też powinien być na tyle twardy, żeby dawać odpowiednie podparcie dla pleców. Zwykle jest tak, że jeśli ktoś ma zbyt miękki materac to nie czuje się dobrze, gdy z niego wstaje lub czuje ulgę, że może się „rozprostować”. O wszystkim informuje nas organizm, trzeba tylko umieć prawidłowo odczytać tą informację.”

fizjoterapeuta damian baran

 Damian Baran – mgr fizjoterapii i specjalista w lubelskim Centrum Medycznym  Orto-Optimist, właściciel FIZJOPUNKTu:

” Jednym z ważniejszych aspektów, które bierzemy pod uwagę w doborze odpowiedniego materaca do spania, są parametry miękkości, punktowej elastyczności oraz zdolności „oddychania” materiału na którym się leży.
Odpowiednia twardość materaca powinna być współmierna do wagi użytkownika.

Materac o twardej konsystencji nie zapewnia odpowiedniego podparcia dla ciała lekkiej osoby. Np. w spaniu na plecach lordoza lędźwiowa nie ma kontaktu z powierzchnią materaca, mięśnie biegnące w tej części kręgosłupa nie mogą się rozluźnić. Problem tego typu się znacznie uwydatnia u osób z pogłębioną lordozą lędźwiową. Twardy materac nie zapewni również lekkiej osobie podparcia dla kręgosłupa lędźwiowego w spaniu na boku. Wadą zbyt twardego materaca może być ucisk na naczynia krwionośne i nerwy obwodowe, szczególnie podczas spania na boku.

Zbyt miękkie materace nie zapewniają także odpowiedniego podparcia, ponieważ uwydatniają pozycję. Leżenie na boku, na brzuchu czy na plecach, przypomina efekt hamaka. Mięśnie grzbietu znajdują się w dużym dysbalansie i długotrwałe leżenie objawia się zmęczeniem, a nawet kłopotami ze wstaniem z łóżka. Dodatkowo każda zmiana pozycji jest utrudniona.
Punktowa elastyczność struktury materaca zapewnia odpowiednie podparcie nawet dla niefizjologicznych wygięć kręgosłupa. Dodatkowym atutem jest odpowiednia oddychalność poszycia materaca, zapewniająca właściwą trofikę skórze.

Dla osób z bólem kręgosłupa przydatne są dodatkowo odpowiednie wałki i poduszki. Reasumując. Materac powinien być indywidualnie dobrany dla użytkowników. Wiąże się to przede wszystkim z wagą oraz możliwymi dysfunkcjami układu ruchu. Odpowiedni materac może zminimalizować dolegliwości bólowe i przyczynić się do lepszego wysypiania.”

fizjoterapia

Tomasz Szkudlarek – mgr fizjoterapii, specjalista w prywatnym Gabiniecie      Fizjoterapii w Lesznie

„ Jak spać?
Wielu z nas przed wyborem materaca ma dylemat, jaka twardość jest najlepsza, aby zadbać o zdrowy kręgosłup. Spać należy na twardym łóżku. Niedopuszczalne są w nim zapadnięcia i nierówności, które powodowałyby szkodliwe odkształcenia kręgosłupa. Materac zbyt miękki ugniata się pod ciężarem ciała, co powoduje patologiczne ustawienie kręgów. Najlepszą pozycją jaką powinniśmy przyjmować to taka, w której nasz kręgosłup znajduje się w linii poziomej. Najzdrowiej byłoby spać na wznak bez poduszki i na twardym materacu. Niestety, jest to nierealne, bo to niewygodne. Większość z nas nie może zrezygnować z „ukochanej” poduchy. Tym osobom proponuję mały jasiek. Gdy lubimy spać na boku, a mamy problem z kręgosłupem szyjnym używamy poduszki ortopedycznej, która podpiera i stabilizuje głowę oraz szyję podczas snu. Swoim pacjentom odradzam wysoko ułożonych, dużych poduszek. Powodują one skrzywienia kręgosłupa oraz usztywnienia odcinka piersiowego. Te zmiany wywołują niewydolność oddechową, a sercu robi się ciasno. To utrudnia odpoczynek podczas snu.
A jak wstawać z łóżka?
Rano, gdy się obudzimy pamiętajmy, żeby gwałtowanie nie wyskakiwać z łóżka. Pozwólmy najpierw powrócić świadomości, a potem porządnie się przeciągnijmy, nawet do bólu. Powoli wstańmy z łóżka i rozpocznijmy nowy dzień z uśmiechem na twarzy i bez pośpiechu.”

Jeśli udało Wam się uporać z bólem kręgosłupa dzięki dobraniu odpowiedniego materaca, zapraszamy do dodawania swoich opinii w komentarzach. Osoby, które jeszcze poszukują najlepszego dla siebie modelu, z pewnością chętnie skorzystają z Waszych podpowiedzi :)

***Dziękujemy naszym specjalistom za wsparcie merytoryczne.

Autor: Ela Kulon

  • patryk

    Bardzo dobry artykuł. Dziękuję za pomoc w wyborze materaca.

  • Zbyszek

    Czyli wychodzi z tego, że jak zwykle trzeba położyć się na materacu i przetestować jego działanie. Producenci mogą nazywać swoje produkty jak chcą, ale i tak to nasze ciało daje nam odpowiedź, czy to jest ten materac. Niemniej jednak rady są bardzo cenne i zawsze można je mieć na uwadze.

  • Rehabilitant

    Podczas terapii należy jak najwięcej leżeć – by odciążyć kręgosłup.

  • Daria

    Spróbuję sposobu z poduszkami, może mi pomoże. Dzięki wielkie!

  • Karola

    Jeden fizjoterapeuta zaznacza, że powinno się spać najlepiej na miękkim materacu, a kolejny na twardym..

  • Admin

    To prawda, rzeczywiście zdania są mocno podzielone na ten temat. To zresztą utrudnia wybranie odpowiedniego materaca. Jednak z naszego doświadczenia wynika, że zbyt twardy materac nie jest mimo wszystko odpowiedni. Piszę zbyt twardy, bo nie ma przeciwskazań do tego, aby spać na twardszym podłożu, jeśli ktoś lubi. Materac musi być przede wszystkim odpowiednio dobrany do naszej wagi. Czyli w praktyce ciało musi się w nim zapadać, choć trochę. Inaczej kręgosłup jest powyginany, a mięśnie niepotrzebnie pracują, aby nadać mu naturalną pozycję.
    Podejście, które mówi, że przy chorym kręgosłupie powinno się spać na desce (w praktyce tak samo można traktować bardzo twardy materac) odchodzi już do lamusa. Materac może być miękki, średni, twardszy – ale bezwględnie musi być dobrany do wagi ciała. Jeśli ktoś jest lekki i jednocześnie ma chory kręgosłup, i do tego jeszcze lubi twarde materace – można dobrać dla niego odpowiedni model. Na pewno jednak nie super twardy – to po prostu się nie sprawdza i jest niewygodne. A jeśli materac jest niewygodny, to prędzej czy później kręgosłup da o sobie znać.
    Nasza rada to przede wszystkim testować pod okiem kogoś doświadczonego. Przy problemach z kręgosłupem warto jednak mimo wszystko odwiedzić dobry salon, gdzie znajdziemy fachową poradę. Taka wizyta ma tę zaletę, że doświadczony sprzedawca wstępnie wyeliminuje to, co będzie dla nas nieodpowiednie. Pozostaną nam 2, 3 czy 4 modele do wyboru – odpowiednie właśnie dla nas. Jeden może być twardszy, inny bardziej miękki, jeszcze inny średni. Na nich powinniśmy się położyć, poleżeć, nawet 20, 30 minut na każdym i wybrać ten, na którym czujemy się najlepiej. Może się zdarzyć, że każdy będzie wygodny – to dobry znak – wtedy czynnikiem decydującym może być na przykład cena, rodzaj pokrowca czy inne elementy.

  • Beata

    witam
    Jestem chora na SM, rodzice kupili mi materac rok temu ( jest wysoki, miękki bardzo, męczę się w bólu co noc) mam lordoze lędzwiową a moim jedynym spaniem jest spanie na plecach. materac powoduje ból po 2 godzinach snu- ale wszyscy twierdz, że miękki to dobry, a ja mam zachwiania równowagi- jak żyć? :( gdy podłożę sobie gruby koc złożony cztery razy, jak w odcinku lędzwiowym jest twardo wtedy czuje sie lepiej. Musze zmienic materac albo kupić łóżko na takie jak ewent w szpitalu , regulowane elektrycznie, co by mi Pan poradził? Prosze o pomoc, pozdrawiam.

  • jurek

    Materac zbyt miękki jest tak samo niekorzystny jak zbyt twardy. Pani Beato najlepiej dobrać sredni, lekko w stronę twardości, bo z czasem będzie bardziej miękki. W chorobach kręgosłupa dobrze sprawdzają się u wielu osób właśnie takie materace piankowe ewentualnie na sprężynie multipocket.

  • Monika

    Każdy powinien dobrać indywidualnie do siebie materac. Na polskim rynku jest wielu producentów, którzy prześcigają się w polecaniu nam idealnego materaca. Nie da się porównać komfortu spania na materacu sprężynowym vs. materac pianowy (z piany memory). Zakup materaca z pianki memory oraz poduszki też z pianki memory polecił mi mój rehabilitant, przy moich problemach z kręgosłupem. W każdym razie przetestowałam ten materac w domu, śpię na nim wygodnie dlatego mogę polecić innym.

  • dagmara

    Witam.Jestem po operacji lędzwiowego odcinka kręgosłupa. Waże ok.67kilo.często spie i zasypiam na boku.Jaka twardość materaca bedzie najlepsza w takim przypadku?Czy piankowy materac bedzie dobry?Prosze o porade i ewentualne nazwy materacy.Dziekuję.Pozdrawiam.

  • Admin

    Dzień dobry Pani Dagmaro,

    generalnie przy problemach z kręgosłupem zazwyczaj polecamy materace kieszonkowe multipocket. Przede wszystkim ze względu na lekko wypychające podparcie dla kręgosłupa, które pozwala mięśniom odpocząć w czasie snu. W takim materacu mamy więcej sprężyn, a więc znacznie lepiej dopasowuje się do ciała. To rozwiązanie, które sprawdza się u zdecydowanej większości osób. Przykładem takiego materaca może być Flamenco Hildinga. To materac, który w takim przypadku możemy spokojnie polecić.
    Przy chorobach kręgosłupa pojawia się często ból, więc warto byłoby przetestować model z pianką visco. Pianka znosi nacisk na mięśnie i odpręża je, co pomaga przy dolegliwościach bólowych. Dobrze sprawdza się tutaj materac Makarena Hildinga – mamy wkład multipocket, a więc mniejsze sprężynki i dodatkowo na nich piankę visco i lateks. To rodzaj materaca kompaktowego, który daje możliwość wykorzystania dwóch twardości. Z tego powodu jest też bardzo praktyczny.
    Jaka jest różnica pomiędzy Flamenco i Makareną ? Przede wszystkim twardości – Flamenco jest twardszy, Makarena bardziej miękka (obydwa dopasowane wagowo do Pani). Wybieram Pani już tylko na podstawie własnego odczucia komfortu – model, na którym leży się Panie wygodniej.
    Można wykorzystać również materac piankowy, ale koniecznie twardszy, aby utrzymał kręgosłup. Kieszonkowa wersja materaca jest jednak chyba lepszym rozwiązaniem.
    Trzeba też pamiętać o tym, że przy chorobie kręgosłupa, zwłaszcza poważnej, zdecydowanie zalecamy testowanie materaca przed zakupem. Jeśli nie ma Pani takiej możliwości, koniecznie prosimy o kontakt telefoniczny przed zakupem. Pozdrawiamy.

  • Rozalia

    Mam 66 lat waga 62 kg , cierpię na bóle kręgosłupa ,odcinka lędżwiowo- krzyżowego i lewego biodra Pogłębiona lordoza lędżwiowa.. Mąż lat 66 , waga 87 kg zmiany zwyrodnieniowe na całości kręgosłupa. Mam prośbę- jakie materace będą dla nas najlepsze. Pozdrawiam. Rozalia

  • Admin

    Dzień dobry pani Rozalio,

    odpowiedź została wysłana na Pani email. Pozdrawiamy.

  • Monika

    Witam,
    Na początku marcu miałam operacje kręgosłupa ledzwiowego – dyskopaia ledzwiowa, wyplyniecie dysku. Waze na chwilę obecna ok 90 kg (ale otrzymalam wskazanie aby schudnąć i myślę że do ok 70 kg uda mi sie). Mój partner waży ok 80 kg. Nie ma problemów z kręgosłupem. Jaki materac powinnam wybrać. Na chwilę obecną mam wypożyczone łóżko z materacem porzeciwodlezynowm – jeszcze dużo leże. Niestety nie dostałam żadnych wskazówek z szpitala. Czy materac musi ortopedyczny, rehabilitacyjny czy „zwykly który posiada te same funkcje”bedzie ok.? Sprezynowy czy piankowy. Bardzo proszę o pomoc.

  • Admin

    Dzień dobry pani Moniko, przesyłam odpowiedź na maila. Pozdrawiamy.

  • Kris

    Witam. Mam lordozę szyjna ,przepukliny miedzy kregami szyjnymi i czeka mnie operacja c2/c3 i c5/c6. Co polecacie z materacy ?

  • Tomasz

    Witam
    Zastanawiam się nad nowym materacem, dotychczas spałem na materacu firmy Janpol niestety sprzedawca okazał się wyjątkowo niekompetentną osobą. Polecił mi materac o twardości H3 przy mojej wadze 65kg. Ja niestety kupiłem i zaczął się problem. Drętwienie kończyn, ból kregoslupa w odcinku lędźwiowym i piersiowym w zależności jak spałem czy na plecach czy na brzuchu. Czekałem tylko na poranek by z niego wstać. Oczywiście materac szybko sprzedałem z duża stratą pieniędzy. Teraz zastanawiam się nad multipocket oczywiście H2 najlepiej z pianką visco czy to dobry wybór ? Słyszałem też opinię że pianka visco latem może sie mocniej zapadać, jeszcze inne opinie mówią że oddaje też dużo ciepła. Czy latem nie będzie za gorąco na takim materacu?

  • Admin

    Dzień dobry Panie Tomaszu, odpowiedź przesłana na maila- pozdrawiamy !

  • Irena

    Dzień dobry ,
    bardzo proszę o pomoc, jaki materac byłby dla mnie najodpowiedniejszy. Ważę 52 kg, jestem po operacji kręgosłupa lędzwiowego , dyskopatia odcinka piersiowego oraz lordoza odcinka szyjnego (bóle złagodziłam poduszką ortopedyczną).
    Obecnie posiadam materac sprężynowy posiadający 7 stref twardości.
    Serdecznie pozdrawiam i bardzo proszę o odpowiedz.

  • Admin

    Dziękujemy za wiadomość, odpowiedź przesłaliśmy na maila. Pozdrawiamy !

Zostaw Komentarz