Pozycja zero-gravity – nauka w służbie zdrowego kręgosłupa.

Badania naukowe wykazują, że niektóre pozycje ciała mogą pomóc zmniejszyć ból kręgosłupa oraz mięśni go otaczających. Warto więc je wypróbować, ponieważ istnieje duża szansa na zminimalizowanie w ten sposób dokuczliwych dolegliwości.

Jedną z pozycji, o których często wspomina się w przypadku chorób kręgosłupa, jest tzw. pozycja zero-gravity. pozycja zero gravity nasaPołączenie odpowiednio dobranego materaca ortopedycznego oraz stelaża, który ułatwi ustawienie go w pożądanej pozycji, może przynieść znaczącą ulgę w niektórych schorzeniach pleców.

Pozycja zero-gravity to wynik badań naukowców NASA, którzy poszukiwali najbardziej optymalnego ułożenia ciała dla astronautów. W czasie startów i lądowania ich ciała są narażone na duże przeciążenia, a pozycja, o której dziś mowa, okazała się najbardziej optymalna, aby zmniejszyć niepożądany nacisk na całe ciało, a zwłaszcza na kręgosłup.

Z czasem zaczęto tego rodzaju ustawienie wykorzystywać również po to, aby zmniejszyć ból związany z chorobami kręgosłupa. Dziś na rynku można znaleźć sporo foteli, które umożliwają ustawienie ciała w odpowiednim ułożeniu. Wprowadzenie regulowanych stelaży pozwoliło także na wykorzystanie pozycji w ciągu nocy. Choć prawdopodobnie niewiele osób byłoby w stanie spać przez całą noc w takim położeniu, to jednak warto wykorzystać ją, aby zminimalizować ból i odprężyć ciało.

JAK USTAWIONE JEST CIAŁO W POZYCJI ZERO-GRAVITY

Najważniejsza zasada  pozycji zero-gravity jest następująca: stopy są uniesione ponad poziom serca, a kąt pomiędzy udami, a torsem powinien wynosić około 128 stopni (+/- 7 stopni). To najbardziej neutralna pozycja, w której nacisk na mięśnie i kręgosłup jest najmniejszy. Ciało osiąga pozycję tzw. konstruktywnego wypoczynku (coreawarness.com Liz Koch, 2005).

pozycja zero gravity

 

JAK POZYCJA ZERO GRAVITY WPŁYWA NA KRĘGOSŁUP ?

Kiedy siedzimy, czy stoimy, na nasze ciało i kręgosłup działa siła grawitacji, która sprawia, że poszczególne jego elementy są lekko „sciskane”, a mięśnie zmuszone do większego wysiłku. Zdrowe osoby nie odczuwają zazwyczaj żadnego dyskomfortu, ponieważ ich ciało jest przygotowane na taką sytuację w sposób naturalny. Ból pojawia się wówczas, kiedy kręgosłup nie działa prawidłowo, co spowodowane jest różnego rodzaju schorzeniami lub uszkodzeniami.

W pozycji zero gravity:

  • zmniejsza się nacisk w obrębie lordozy lędźwiowej, a więc dolnej części kręgosłupa – w miejscu, w którym wygina się on w stronę brzucha. Dzięki temu mięśnie mogą się głębiej odprężyć;
  • zwiększa się nieco odległość pomiędzy poszczególnymi elementami kręgosłupa, co pomaga zmniejszyć nacisk na nerwy;

Głównym zadaniem pozycji jest więc jak mocniejsze zminimalizowanie ogólnego nacisku na ciało, w tym także na kręgosłup. To w znaczący sposób może pomóc w zmniejszeniu bólu w różnego rodzaju chorobach kręgosłupa.

Mniejszy nacisk na ciało przynosi również korzyści dla całego organizmu: poprawia się krążenie krwi, a więc jest on mocniej dotleniony. Również osoby, które cierpią z powodu przemęczenia i opuchlizny nóg odczują sporą ulgę. Pozycja jest także polecana sportowcom, których ciała są narażone na duże przeciążenia jako taka, w której organizm najszybciej się regeneruje.

Zero gravity z pewnością nie sprawi, że będziemy lewitować :) Warto jednak wypróbować takie ułożenie ciała – szczególnie w przypadku schorzeń kręgosłupa. Dla wielu osób jest to rozwiązanie, które rzeczywiście przynosi ulgę. Natomiast – jeśli nawet nie mamy wiekszych problemów ze zdrowiem – zawsze warto od czasu do czasu odpocząć w takim ułożeniu, a nasze ciało z pewnością będzie nam wdzięczne.

Żródło:

NASA Spinoff

Zostaw Komentarz