Spanie na brzuchu – szkodzi Twoim plecom.

Zdecydowana większość z nas preferuje spanie na boku, ale około 16% osób śpi najchętniej na brzuchu. I choć spanie na brzuchu może pomoc na przykład zminimalizować chrapanie, to jednak dla naszego kręgosłupa nie jest najzdrowsze. Lekarze są zgodni co do tego, że dla pleców znacznie korzystniejszą pozycją jest ta boczna.  Jak ta pozycja wpływa na ciało ? Czy warto się odzwyczaić od spania na brzuchu ? Kto powinien szczególnie zwrócić na to uwagę ? Dzisiaj właśnie trochę więcej na ten temat.

bol szyiDLACZEGO SPANIE NA BRZUCHU JEST NIEZDROWE DLA PLECÓW ?

Spanie na brzuchu wymaga skręcenia głowy – chyba, że ktoś opanował umiejętność oddychania przez poduszkę ;) Skręt głowy jest wybiciem kręgosłupa z jego naturalnej pozycji. W obrębie szyi zwiększa się nacisk na kręgosłup i jego mięśnie i bardzo często przenosi się on także na niższe partie pleców. To ciekawe, ale czasami nie wiążemy na przykład bólu mięśni w obrębie łopatek  ze spaniem na brzuchu, a to właśnie skręcona na bok głowa i powstały w tym obrębie nacisk może się w ten sposób manifestować. Innymi słowy ból mięśni, a w rezultacie kręgosłupa, jest spowodowany nierównomiernym rozłożeniem nacisku w obrębie całego ciała.

A jak to wygląda od ściśle technicznej strony ? Odwrócenie głowy na bok sprawia, że w obrębie kręgosłupa powstaje szczególny rozdaj napięcia. Mięśnie i więzadła są naciągnięte asymetrycznie tylko z jednej strony i „wyciągają” kręgi szyjne z ich naturalnej pozycji. A ponieważ poszczególne elementy kręgosłupa są ze sobą ściśle powiązane, powstaje coś w rodzaju efektu domina. Naciągamy kręgi szyjne, wybijając je z naturalnej pozycji, a kolejne mięśnie  wybijają niższe części kręgosłupa itd. Dlatego często ból mięśni pojawia się nie tylko w obrębie szyi, ale także dużo niżej.

———-

Czy wiesz, że ………

Spanie na brzuchu dla niektórych może być naturalnie ulubioną pozycją. Często jednak mamy tendencję do przybierania takiej pozycji, kiedy nasz materac jest zbyt twardy. Zbyt mocno utwardzona powierzchnia mocno naciska na biodra i ramiona. Organizm, broniąc się przed naciskiem, „zmusza” nas do przyjęcia wygodniejszej pozycji. Zaczynamy więc odruchowo obracać się na brzuch. To bardzo typowe, kiedy śpimy na mocno utwardzonym podłożu. To także jeden z sygnałów, że powinniśmy wybrać model bardziej miękki. Dziś nie ma już potrzeby wybierania bardzo twardego podłoża, jeśli mamy problemy z kręgosłupem. Wśród modeli o ortopedycznym działaniu można znaleźć również te o przyjemnej miękkości. Zasada ich budowy jest prosta. Na wierzchu znajduje się warstwa zmiękczająca – może to być nawet pianka termoplastyczna – natomiast spód jest odpowiednio stabilny i wyprofilowany, aby wesprzeć kręgosłup. Takie modele są idealne, kiedy niezbyt lubimy utwardzone podłoże, mamy problemy z kręgosłupem.

———

JAK ODZWYCZAIĆ SIĘ OD SPANIA NA BRZUCHU ?

Odzwyczajenie się od spania na brzuchu – z punktu widzenia naszego kręgosłupa – byłoby oczywiście najlepszym rozwiązaniem. Jednak łatwej jest powiedzieć, niż zrobić. Można jednak wykorzystać kilka technik, które pomagają z czasem przyzwyczaić się do zdrowszego spania na boku:

  • użycie dużej poduszki tzw. rogala

To jeden z najprostszych sposobów, aby nauczyć się spać na boku. Możemy również wykorzystać zwinięty w rulon koc, czy kołdrę. Taka poduszka została zaprojektowana właśnie z myślą o osobach, które chcą przestawić się ze spania na brzuchu na spanie na boku. Przytulenie się do dużej poduszki ogranicza nasze ruchy, a jednocześnie jest bardzo wygodne – osoby śpiące na brzuchu często odczuwają potrzebę trzymania czegoś właśnie przy brzuchu. Początkowo możemy się spodziewać, że będziemy ją w nocy od siebie odsuwać, jednak najlepsze rezultaty daje po prostu wytrwałość i cierpliwość.

  • użycie mniejszych poduszek

Taki sam efekt może dać użycie kilku mniejszych poduszek. W takim wypadku jedną poduszkę układamy pomiędzy kolanami, drugą przytulamy do piersi. Poduszki można również ułożyć ciasno wokół siebie, kiedy już leżymy na boku. W nocy będą stanowiły przeszkodę, która może przypominać o tym, że powinniśmy się przewracać na bok.

EKSTREMALNE ROZWIĄZANIA, CZYLI CO RADZĄ INNI :)

Odzwyczajenie się od spania na brzuchu jest, jak się okazuje, problemem dla wielu osób. Przeszukiwanie for internetowych w poszukiwaniu rad może być naprawdę zaskakujące. Oto kilka ekstremalnych rad, które mogą pomóc, choć są czasami baaardzo niekonwencjonalne :)

  • przywiązanie się do łóżka albo przywiązanie nadgarstków do wezgłowia łóżka – chyba tylko dla maksymalnie zdeterminowanych albo desperatów ;)
  • spanie na tak wąskiej powierzchni, że można się na niej ułożyć tylko na boku;
  • wszycie z przodu piżamy czegoś większego, na przykład piłeczek tenisowych;
  • spanie z kimś, kto będzie nas odwracał na bok ;)
  • zażycie viagry – dla Panów

A CO JEŚLI NIE MOGĘ SIĘ ODZWYCZAIĆ ?

Jeśli po wypróbowaniu wielu sposobów, nadal nie jesteście się w stanie odzwyczaić od spania na brzuchu, można spróbować uczynić tę pozycję jak najzdrowszą. Oto kilka sposobów na to, jak wspomóc kręgosłup:

  •  użycie odpowiedniego podparcia głowy – najgorszym z możliwych rozwiązań,kiedy śpimy na brzuchu, jest używanie wysokiej, puchatej poduszki. W takiej sytuacji kręgosłup jest zniekształcony w dwóch wymiarach. Po pierwsze głowa jest skręcona w bok, po drugie często duża poduszka wypycha głowę dodatkowo ku górze. Najlepszym rozwiązaniem w takim wypadku jest użycie  poduszki profilowanej, która usunie problem wypychania ku górze. Jej wysokość trzeba dobrać w taki sposób, aby podczas leżenia na brzuchu szyjna część kręgosłupa była w prostej linii z pozostałą częścią kręgosłupa – będzie to więc stosunkowo niska poduszka. Jeśli nie jest to problemem, można próbować spać zupełnie bez poduszki;
  • podparcie miednicy – na przykład poprzez podłożenie niskiej poduszki pod biodra. W ten sposób zdejmujemy część obciążenia z tej części ciała, która najmocniej zapada się w materac.

Bez względu na to, który ze sposobów wybierzemy, najważniejsza jest wytrwałość. Czasami bardzo trudno jest zmienić nawyki utrwalane przez lata. Warto to zrobić dla swojego zdrowia. Najlepszym sposobem na to, aby uświadomić sobie, jak ciężko pracuje nasz kręgosłup, kiedy śpimy na brzuchu, jest wykonanie ćwiczenia. Odwróćcie głowę na bok i spróbujcie tak chodzić przez 8 godzin dziennie :) Właśnie z takim obciążeniem boryka się nasz kręgosłup co noc, kiedy śpimy na brzuchu.

Zostaw Komentarz